Dětství lze chápat jako pískoviště, na kterém lze zkoušet která bábovička víc drží a která se lépe vysype. Koho vzít na prolejzku a koho na skluzavku.
Jak rosteme, troufneme si do bazénu, kde je trochu hlubší voda. Pokud poskytnete svým dětem prostor pro kreativitu a tvorbu můžeme jednoduchým způsobem ovlivnit fungování našich dětí v dospělosti.
Rozvíjejte dětskou kreativitu
Tvořivostí můžete rozvíjet sebevyjádření a zvyšovat sebevědomí dětí, můžete je naučit používat fantazii, prostřednictvím které mohou dosáhnout svých budoucích životních tužeb.
Skutečně, to není nadsázka. Tužeb, jako je například radost, láska, uplatnění.
To jsem ale již v dospělosti, kdy děti tyto získané dovednosti využijí. Vždyť právě díky rozvíjené tvořivosti lidé dokáží předměty použít novým způsobem, dokáží hledat jiné způsoby řešení problému.
Jejich myšlení se stává pružnější a originálnější. A to jsou dovednosti, které snad každý rodič u svého dítěte rád vidí, nebo očekává.
Tady a teď
Přes výtvarné tvoření mohou děti zcela bez zábran vyjevit své myšlenky, potřeby a touhy.
V útlém dětství je zatím nejsou schopny slovně popsat. Nebo nám je z jakéhokoli důvodu nechtějí sdělit. Děti si užívají proces tvorby a hledají prostřednictvím své fantazie, nové formy a tím získávají nové, nejen výtvarné zkušenosti.
Hlavní radostí je právě ta tvorba, nikoli výsledek. To mluvím tedy o útlém dětství. Postupně s přibývajícím věkem a touhou po pochvale děti kladou stále větší význam provedenému dílu.
Jak na to
Výtvarná tvorba umožní seznámení s materiály, nástroji, technikami. Rozvíjí tak vše výše zmíněné. Tedy originální myšlení, kreativitu, sebevědomí, seberealizaci a mnohé jiné.
Dětský věk 2 – 7 let je obdobím pro uvolnění či blokaci kreativity. S tímto vědomím tedy můžete poskytnout dětem prostor pro tvoření.
Možnosti jsou různé
Buď se průvodci po pískovišti stanete vy, pak ale zapomeňte na naučené a na všechny vžité postupy. Oceňujte aktivitu, originalitu, nestandardní postup.
Pokud si na to netroufáte ve výtvarné tvořivosti přihlaste své dítě do výtvarného kroužku, kde se mu bude věnovat profesionální lektor.
Zajímavé jsou kroužky rodičů a dětí, kde se s dítětem můžete do hry zapojit i vy. Jste té hře přítomni, vidíte své dítě v jiném světle a vidíte jeho první krůčky k samostatnosti. Pro odrostlejší děti jsou pak vhodné výtvarné kroužky, kam přístup rodičů je téměř zapovězen.
Je to bezpečné území pro zkoušení samostatnosti. Podporujeme-li dětskou tvořivost, vedeme tím dítě k sebevyjádření, samostatnosti a sebevědomí. Připravíme jej lépe pro život v současné společnosti.
Co z toho
Tvořením se uvolňuje přebytečná energie, dochází k rozpoutání hry představ, vzpomínek a citů. V tom se podobá každé jiné dětské hře. Hráč je plně soustředěn, vtažen. Při samotném tvoření je usměrňována duševní i tělesná činnost, uplatňuje se snění, volná hra představ a uspokojení.
Na konci této hry máme harmonický rozvoj osobnosti a velký rodičovský příspěvek k rozumové výchově, k rozšíření rozlišovacích schopnosti, k podpoře pozorovacího talentu.
Mohla bych pokračovat v dlouhém výčtu přínosných aspektů tvoření nejen výtvarného.
Toto je ten pravý, nejen vánoční dárek.
Výtvarné tvoření nám dává vše, co potřebujeme k harmonickému rozvoji našich dětí servíruje na stříbrném podnosu.
Stačí jen natáhnout ruku a vzít si to. Nabídněte to i svým dětem. Obdarujte je, blíží se přeci Vánoce. Tak šťastné a veselé.
Článek vznikl díky odbornici na „výtvarno“, paní Zuzce Klápšťové z Ateliéru ŠUM.